Un smartphone enganxat a la mà fins pocs
segons abans de començar la xerrada, ja indica que ens trobem davant d’una
periodista. Patricia Fernández de Lis ha vingut a la Facultat de Ciències de la
Comunicació de la UAB per explicar el cas de Materia, l’espai de periodisme
científic al que, actualment, dóna cabuda El País.
La història
periodística recent de Fernández de Lis comença al diari Público, publicació
que va cofundar i que va néixer per ocupar l’espai ideològic d’esquerres que
cap altre diari espanyol cobria. Un cop Público va morir el 2012 (segons la
periodista, “el van assassinar”), juntament amb altres periodistes de l’àmbit
científic va crear Materia el 2 de juliol del mateix any.
La periodista Patricia Fernández de Lis durant la xerrada. Foto: Roger Torres |
“A la gent li encanta llegir ciència. Descobreixes coses noves i no només t’informes, sinó que també et formes i vols compartir-ho amb familiars i amics, al Facebook, al Twitter...”.
L’èxit que va
conrear en pocs anys Materia rau en un tractament rigorós de les informacions
que altres mitjans ignoraven i en l’abandonament de la perspectiva fútil i supèrflua que
moltes pàgines web fan de la ciència i la tecnologia amb fórmules virals com
“10 coses que...” o “els millors de...”.
La Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB. Foto: Roger Torres |
En un moment
inicial, Materia no donava cap rendiment econòmic més enllà que per cobrir els
costos –baixos– del portal; tot i així, com que no volien fer pagar als usuaris
pels continguts, els ingressos del web venien de la publicitat.
Fernández de Lis
explica que a Espanya només hi ha dues maneres d’atraure anunciants: tenint un
gran volum d’usuaris i visites, o tenint una gran influència política o
econòmica en casos de periodista-marca, com podria ser Pedro J. Ramírez (que, justament ara, enceta una nova publicació: El Español).
I Materia, com atreia publicitat?
I Materia, com atreia publicitat?
Com que Materia es dirigia a un públic reduït i no comptava amb cap periodista amb prou influència com per atraure grans anunciants, Fernández de Lis i el seu equip van decidir fer una proposta de valor:
A més a més,
Materia va optar per donar la possibilitat als seus lectors de convertir-se en
mecenes. Durant el seu temps de vida com a portal individual no agregat a El
País en va aconseguir 400. La mitjana de donacions dels mecenes era d’uns 3
euros mensuals.
I les grans xifres de públic?
Abans d’integrar-se dins d’El País, Materia era quasi exclusiu al mercat de periodisme científic en castellà. La seva influència, doncs, no només es limitava a les fronteres d’Espanya, sinó que també podia arribar al sud d’Amèrica. Materia, que ja publicava els seus articles en format de copyleft, va detectar que publicacions sud-americanes tenien greus mancances en periodisme científic, així que els va animar a aprofitar els seus articles amb dos condicionants: citar l’autor i el mitjà (Materia) i, sobretot, linkar l’article original de Materia.
@pflis: "No només permetíem que ens agafessin els continguts, sinó que ho animàvem". pic.twitter.com/U7bgfVzmw4
— Roger Torres i Liñán (@RTLbcn) January 13, 2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario