Barcelona. 14/12/14. Jordi Bracons, Helena Sánchez i Marina Solà.- Les eleccions al nostre país estan
marcades per les enquestes d’opinió o d’intenció de vot que volen recollir la
opinió de la població sobre determinades qüestions d’actualitat o temes
específics. Hi ha diferents centres d’estudi d’opinió: el CEO, el Centre d’Estudis d’Opinió, que seria el català; i el CIS, el Centro de Investigaciones
Sociológicas, que seria l’espanyol. Tal com es defineix a la Llei de creació del CEO, els estudis
d’opinió són, per una banda, enquestes electorals que volen saber la intenció
de vot i la valoració que en fa la població dels líders polítics i dels
partits, a més de fer estudis postelectorals. Per altra banda,
però, la Llei especifica que els estudis que fan des del centre
volen analitzar les actituds i les opinions de la societat de Catalunya, així
com fer un seguiment de les polítiques que es porten a terme.
Elaboració
de l’enquesta
Per a fer una enquesta, tal com
explica Vicent Martínez, periodista
i màster en Màrqueting polític i estratègia electoral, per plantejar una
enquesta d’estudis d’opinió, s’ha de formular un qüestionari amb una forma
determinada de plantejar les preguntes i ordre determinat. Seguidament s’ha de
decidir l’univers, és a dir, la població de la qual es vol conèixer la opinió,
i la mostra, quina part de l’univers es seleccionarà per formular les
preguntes. Ara bé, s’ha de tenir en compte la mida de la mostra. Per tant, com
més mostra hi hagi, quanta a més gent es pregunti, millors resultats. Això, però,
no vol dir que sigui més fiable si la mostra és més gran ja que, si són
enquestes preelectorals, s’ha de tenir en compte la Llei d’Hondt i, per tant,
la representativitat de la mostra escollida. Aquest aspecte és un dels
principals errors que es cometen a l’hora d’elaborar enquestes d’opinió, segons
explica el politòleg Jordi Muñoz. Per a ell, les preguntes s’haurien de fer a
una mostra aleatòria i triada a l’atzar, cosa que, normalment, no es fa. A més,
s’ha d’aconseguir que la gent respongui les preguntes, “que és molt difícil”,
afirma en un article publicat al diari ARA.
Cuinar
les dades
Un cop es tenen les dades, aquestes
s’han d’interpretar i treballar. D’aquesta tasca se’n diu “cuinar les dades”
eliminant les respostes inconnexes i clarament errònies. Tot i així, el
component de la subjectivitat juga un paper important en la cocció de les dades. “El problema és quan la cuina serveix per
acontentar els clients o té una intencionalitat evident”, afirma Vicent
Martínez. Per exemple, mitjans de comunicació com El País o El Mundo, utilitzen
les dades del CIS, mentre que diaris com l’ARA o Vilaweb utilitzen les dades
del CEO. “El CIS cuina, ho admet, i a més sol ser una cuina conservadora”,
afirma Martínez. De fet, el CIS agafa les dades de treball de camp del CEO i
les analitza a base de criteris propis.
Tenint en compte, doncs, que
les enquestes acostumen a ser cuinades
per qui després les publiquen, és necessari diferenciar les parts pròpies
de resultats i les que l'enquestador modifica. Quan se'ns parla d'"intenció
directa de vot", en principi, és 100% informació. No obstant això, el dia de
votació, sempre hi ha canvis que les enquestes no arriben a contemplar.
Què s'ha de tenir en compte?
Perquè una enquesta sigui el més
fiable possible, s'han de tenir en compte una sèrie de variables. En primer lloc,
quina és la mostra escollida. La quantitat, a Catalunya, és aconsellable que sigui entre
1.000 i 5.000 persones. En segon lloc, segurament l'aspecte més important, la
representativitat. Tota enquesta ha de reflectir el més fidelment possible el
conjunt de població del que es demana l'opinió (gènere, edats, residència,
etc).
És bàsic que imperi l'aleatorietat, en
tant que tothom té les mateixes possibilitats de ser enquestat. Per altra
banda, és important veure l'estabilitat que donen diverses enquestes seguides.
És a dir, que hi hagi resultats similars en diferents enquestes durant un
període de temps determinat. Aquest fet dóna més o menys validesa a una
enquesta, ja que aporta resultats semblants al que s'observa a la societat.
El
cas del 9N i l’error del CEO
El passat 31 d’octubre, Jordi
Argelaguet, director del Centre d’Estudis d’Opinió, presentava, en roda de
premsa, els resultats obtinguts en el pronòstic del procés participatiu de
Catalunya que havia de tenir lloc el 9 de Novembre. Segons els CEO, el
baròmetre sobre la consulta, preveia que un 49,4% dels catalans votés sí-sí a
la consulta, és a dir, optés per la independència; d’altra banda, pronosticava
que un 12,6% dels catalans votés sí-no i que un 19% votés no. Així doncs, el
que s’escrutava per a la consulta que havia de determinar el futur dels
catalans i catalanes era que ni la meitat dels catalans desitjaven que
Catalunya esdevingués un estat independent.
L’endemà del procés participatiu
2.305.290 participants havien votat (31% de participació) i malgrat que la
consulta seguia oberta per donar l’oportunitat de votar a tots els catalans que
el dia anterior no havien pogut, els resultats eren clars: un 80,76% dels
votants s’havien decidit pel sí-sí, per tant, l’error del baròmetre del CEO era
de gairebé el doble. Un 10,07% dels catalans va optar pel sí-no, i un 4,54% va
votar no.
Gràfic amb els resultats del 9N. Font: Marina Solà
Cal destacar, però, que Argelaguet ja
va advertir que es tractaven d’uns resultats que consolidaven l’avantatge de l'opció independentista, però que no podien extrapolar-se directament al procés
participatiu del 9N. Com assegurava el diari La Vanguardia el dia en què el
president del CEO va fer aquestes declaracions "es tractava de la intenció
directa de vot incloent indecisos i es referia a la població catalana major de
18 anys –en el procés participatiu hi podien participar, ja, els majors de 16
anys-. I, d’altra banda, calia tenir en compte que el TC havia suspès la
consulta”.
El baròmetre també es centrava en
altres qüestions com ara en el nombre de catalans que creia en una Catalunya
fora de la UE (46% dels catalans no hi creia) i preguntava per les
conseqüències d’una eventual independència. Una altra de les qüestions a les
que feia referència l’anàlisi del CEO era la desconfiança dels ciutadans pel
que feia al govern central (el 67% dels catalans veia pràcticament impossible
que el govern de Rajoy permetés una possible independència per a Catalunya).
Un cop analitzats els resultats que
preveia el Centre d’estudis d’Opinió de Catalunya i comparats aquests amb els
resultats reals de la consulta del 9N, podem concloure que les enquestes
d’opinió no sempre són fiables; i si és així, és per la diversitat de factors
que influeixen en uns i altres, tal i com va ocórrer en el cas del procés
participatiu català.
...
No hay comentarios:
Publicar un comentario