sábado, 13 de diciembre de 2014

Pep Sala, una vida dedicada a la música

Barcelona. 14/12/14. Juli Climent, Judit Melis, Pau Planas. Aquesta setmana ha arribat "PS", el nou treball de Pep Sala que trenca amb un silenci discogràfic de 5 anys i que mostra la seva faceta més íntima i personal. El músic aposta per una reflexió vital que intenta mostrar la persona que s’amaga darrera d’aquestes inicials. Així doncs, el cantant no dubta que “tot i que és molt difícil definir una persona, aquest crec que és un disc que em defineix força”. Ara bé, qui és Pep Sala? Ni ell mateix ho sap definir amb claredat: “No en tinc ni idea, és un paio que fa cançons”. El cert, però, és que aquest “paio” que fa cançons, no és un músic qualsevol, és un dels cantants més destacats de la història de Catalunya amb prop de 30 anys als escenaris escrivint algunes de les cançons més recordades que s’han escrit mai a casa nostra.

Imatge promocional del nou disc de Pep Sala
En Pep Sala sempre serà, indiscutiblement, reconegut per la seva participació dins el grup català Sau. Ell mateix així ho sent i així ho exterioritza:“Jo sé que sempre seré en Pep Sala de Sau; ho tinc clar i estic orgullós de ser-ho”. Considerada una de les agrupacions musicals pioneres dins el panorama del rock català (tot i això Sau també és un referent amb una forta repercussió popular catalana en el gènere pop), Sau estava formada pel mateix Pep, que tocava la guitarra i, sovint, també encarregat del teclat i pel Carles Sabater, que posava la veu a totes les cançons. Ambdós protagonistes, amb l’ajuda d’en Joan Capdevila (catalogat com el “tercer Sau”, mànager del grup), duien a terme l’elaboració de les lletres de les seves pròpies melodies. El grup es va configurar l’any 1987 i va romandre unit fins el 1999, curs en què va morir Carles Sabater i amb la seva defunció es va posar punt i final a la història d’un grup mític que perdura i perdurarà en tot moment.

Un grup que ha passat a la història

I és que malgrat l’inevitable pas del temps, els canvis en els gustos musicals per part de l’audiència i després que hagin passat més de 15 anys de la dissolució del grup, el fet innegable que deixa en evidència el triomf manifest de Sau és que, avui en dia, encara es segueixin escoltant les seves cançons. Actualment, l’àmbit musical està accentuat per les tendències imposades per les discogràfiques i una moda “passatgera” que acostuma a fer variar amb rapidesa les cançons (hits) puntals en cada moment. Com bé diu el mateix Pep Sala, “quan veus cançons que fa 20 o 25 anys que vas escriure i que ara són vàlides o la gent les demana i les canta t’adones que has sobreviscut a campanyes de màrqueting i modes i això t’omple de satisfacció”. Entre un mar de simfonies que sempre ressonaran en els nostres caps, emergeix indubtablement la cançó “Boig per tu”. Més que una cançó, un himne. Més que un himne, un senyal d’identitat de la música catalana. 

Pep Sala i Carles Sabater. Font: pepsala.cat
El “Boig per tu” ha esdevingut un baluard immortal de la música catalana. Una cançó que apareix com a vuitena pista del seu àlbum “Quina nit”, disc que va sortir a la llum durant el 1990 i que, des de llavors, no ha deixat d’aparèixer de forma ininterrompuda com a peça versionada per altres grans cantants amb fama internacional, mostra irrefutable del seu inqüestionable èxit més enllà del territori català. Entre tots ells destaquen les versions confeccionades per Luz Casal i, sobretot, per la cantant colombiana Shakira. Aquesta última és la més recent (març del 2014) i la que més elogis ha rebut per part del mateix Pep Sala: “És un honor que Shakira faci una versió de la cançó. Hi ha milions i milions de cançons i ha escollit aquesta. M’omple d’honor i orgull. (...) Shakira n’ha fet una versió fantàstica”. Tanmateix, se sent sorprès i ple de satisfacció al veure com la cantant sud-americana i la seva discogràfica es van referir a ell per a poder fer-ne la versió: “La discogràfica i l’oficina de Shakira es van dirigir a nosaltres per fer la versió i això és un honor. (...) Vaig dir que sí de seguida” afirmava fa uns mesos a una entrevista a RAC1.

A més a més, aquest “himne” català és inclosa gairebé sempre dins la música que s’emet al Camp Nou durant l’escalfament dels jugadors del Barça (fins i tot es va intentar utilitzar el ritme de la cançó per adaptar-la com a segon himne de l’entitat blaugrana) i també cal recalcar que va aparèixer al final del desè capítol de la sèrie de TV3 i Antena3, “Polseres Vermelles”, en un complaent “homenatge” inesperat a la mítica banda. Un clàssic que fuig de tota temporalitat i que, amb les seves múltiples reproduccions a llocs tan diversos, interpretacions tan variades per artistes de primera línia i versions per estrelles talentoses a nivell mundial s’ha guanyat transcendir més enllà de Catalunya i poder ser catalogada d’universal.

Immers en molts altres projectes

Ara bé, ja des de l’etapa amb Sau, Pep Sala ha estat vinculat a un munt de projectes paral·lels. Aprofitant uns anys sabàtics que es van prendre com a Sau, l'any 1993 Pep Sala va fundar Pep Sala & La Banda del Bar per tal de continuar amb les seves inquietuds musicals, mentre Carles Sabater es va centrar en la seva carrera com actor. Durant el primer any va editar amb la banda el disc "Fins que calgui" i l'any 1997, "Paranys de la memòria" amb dos volums: "Històries d'Old John" i "Mardi Gras". La seva cançó més coneguda va ser "La balada de la banda del bar", editada en el primer àlbum l'any 1993.

Com a amant de la música, Pep Sala no només es va centrar en els seus grups musicals sinó que ha realitzat molts projectes musicals per televisió i ràdio. N'és un clar exemple la composició de la sintonia "Aquest Any Cent!" l'any 1998, que posava música al programa de TV3 que commemorava els cent anys d'existència del Futbol Club Barcelona. Per a ràdio, va crear l'any 1999 els indicatius de COM Ràdio.

Cal destacar que ha estat compositor i productor de bandes sonores per a pel·lícules i curtmetratges tals com "Laia" (1995), dirigida per Jordi Frases, "Coses que passen" (1995), "La mare s'ocupa de mi" (1996) o "Cabell d'àngel" (2000). Aquesta faceta de compositor, va arribar al teatre amb les obres "Canigó", "L'estació de les dàlies", "Víctimes del deure", "Els dos germans" i "El knack"; a exposicions internacionals de pintura (el cas de American Suite); a espectacles de dansa (Historie des coleurs) i per a muntatges de vídeo i fotografia de Manel Esclusa.

També se sumen al seu llistat de projectes personals,  la faceta de productor d'alguns discs de grups com ara Hernández & Fernández, Pixamandúrries, Tancat per Defunció, I-6, Pàrking, D'Estranquis, Pau Riba, Expreso de Bohemia, Hèctor Vila o Maria-Josep Villarroya. I de productor de artistes com Red In o Raül Palacios, editats al seu segell, L'Indi Music. El seu últim projecte ha estat la creació de la versió amb anglès de "Boig per tu", l'any 2011 amb Jack Lucien.

En els últims anys el camí l'ha fet en solitari

Portada del darrer disc de Pep Sala
Després de mort de Carles Sabater, però, la carrera de Pep Sala no es va aturar. Només un any després, el músic ja presentava “Nascuts en la boira”, el primer disc post-Sau i que el va portar a realitzar prop de 50 concerts en un estiu. Des de llavors, l’activitat en solitari ha sigut constant, tot i que des del 2009, quan va publicar “Anatomia de la relativitat”, que no publicava temes nous.

Així doncs, el seu nou treball era esperat per tots els seus seguidors més fidels, que ja poden gaudir del seu treball més personal. No és casualitat doncs, que l’àlbum porti per títol PS, les seves inicials. I és que darrera aquest treball s’amaguen 11 peces que ajuden a entrar en el món del que un dia va ser membre de Sau, un món que ara ha volgut fer més evident que mai “no per un tema de màrqueting ni per res gaire reflexionat sinó perquè em venia de gust”. Així doncs, no amaga que “quan vaig acabar el darrer disc tenia clar que havia acabat una etapa i volia començar-ne una altra i canviar una mica el rumb, tot i que no tenia ni idea de cap on aniria. Tenia la sensació, però, que amb els darrers discos havia seguit una línia que volia canviar. No volia fer el mateix de sempre”.

D’aquesta manera, va començar la gestació d’un treball que ha estat molt diferent a com ho havien estat els anteriors: “És el disc de la meva carrera en què he treballat les lletres més jo sol. Quan vaig començar a gravar, per exemple, em vaig tancar jo sol a l’estudi. Va ser quan ja el tenia acabat, després de quatre o cinc mesos sol, quan vaig cridar la banda perquè, per exemple, substituïssin la meva bateria per la d’en Micky o el meu baix pel d’en Jordi”. El motiu és clar: “Fer un disc és un cúmul de mils o cents de mils de decisions i cada una ho condiciona tot. Aquesta vegada he volgut prendre jo totes les decisions.”

Una gira molt selecta

La feina no li ha permès treure disc fins aquest desembre de 2014 –“durant aquest temps molta gent que m’anava dient “quan faràs un disc?” i jo responia que no tenia temps. Ara bé, suposo que també em convenia agafar una mica de distància” explica- però una operació a la mà que el va tenir uns mesos aturat es va convertir en el millor moment per preparar temes nous. Ara, amb les piles carregades i les noves composicions acabades de sortir del forn, ja es prepara per encetar una gira molt selecta: “Volem fer pocs concerts però fer-los ben fets, així que farem només uns vuit concerts per teatres ja que també tindrem unes projeccions d’en Pol Turrents. Els músics fem molts concerts en què t’has d’adaptar a la situació, a l’espai... i no pots oferir sempre el que vols oferir. Ara, com que tenim molt clar què volem oferir, hem de seleccionar molt on anem”. 

"Boig per tu" interpretada en directe per Sau. Font: ifarac

No hay comentarios:

Publicar un comentario