La
cita era a les tres en punt de la tarda; cinc minuts abans encara no hi havia
ningú.
A
escassos segons de l’hora, arriba amb pas lleuger però ferm Enric Sierra –que
explicarà als alumnes de periodisme de la UAB la seva experiència digital–
perquè tem estar fent tard. S’adona que només un parell de persones estan fora
de la sala –buida– i desfà les passes amb cara d’incertesa.
Passen
pocs segons de les tres i Enric Sierra refà les passes, ara acompanyat de
l’equip docent que l’ha convidat a la UAB, i entra a la sala. Dos oients. Tres
més. Un altre; i dos.
Enric Sierra explica el cas de La Vanguardia a la UAB. Foto: Roger Torres |
Són
ja les tres i vint i, al moment en què Enric Sierra emprèn la seva xerrada, la
Sala de Juntes on hom s’ha citat només contempla 8 estudiants de periodisme.
Sierra ha vingut per donar a conèixer el model que segueix La Vanguardia online, un
dels pocs mitjans de premsa digital que aconsegueixen un alt nivell
d’ingressos.
Enric
Sierra, que és el màxim responsable de l’àrea digital, explica cofoi com La Vanguardia ha pogut crear pàgines
semi-autònomes dins del web que abans eren seccions tradicionals. Les que més
èxit tenen entre els internautes? Tecnología,
Gente i De Moda. Tot i que la web del mitjà registra un alt número de
visites, encara no n’hi ha prou com per poder implantar un model freemium amb un mur que marqui la
separació entre accés gratuït i de pagament.
L’expressió
alegra de Sierra, però, s’esvaeix quan exposa que les vendes de diaris en paper
de La Vanguardia (i de tot el sector
en general) cada cop van a menys. Tot i que encara suposen la major entrada
d’ingressos per l’empresa, les vendes en quiosc ja registren menys de 70.000
unitats, per sota del número de subscriptors.
Tal faràs, tal trobaràs
És
–si més no– irònic que mentre un periodista reputat parla de la davallada de
lectors de diaris, una sala que podria acollir prop d’un centenar d’estudiants
de periodisme (aproximadament, el número d’estudiants citats a la xerrada),
només en rep 8.
Ens queixem que les classes són una merda. Porten periodistes actius a fer xerrades. De 100 alumnes, només 8 assisteixen #PeriodismeDelFutur
— Roger Torres i Liñán (@RTLbcn) January 13, 2015
Per
tant, quan els grans tòtems de la comunicació afirmen que el periodisme està en
crisi, no es referiran a què l’estem matant? Som conscients que, per poc que
sigui, el periodisme hauria d’aixecar passions, crear tremperes i excitar les
neurones que normalment tenim adormides? Doncs no, molts prefereixen seguir entestats
en la crítica fàcil de “la universitat és”, “els professors són” i “al pla
d’estudis falta”.
L’estem matant entre tots. Nosaltres els primers.
L’estem matant entre tots. Nosaltres els primers.
No hay comentarios:
Publicar un comentario