28/11/14
Barcelona. Jordi Bracons, Inés Martínez i Ferran Rigat.- El passat dimarts, 25 de novembre, es va
celebrar a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat
Autònoma de Barcelona, el Primer Fòrum per al Diàleg Intercultural
on es va debatre sobre els desafiaments de l’educació i la comunicació en el
context actual. El fòrum va comptar amb representants de més de 15 països
i amb el Gabinet de Comunicació i Educació de la UAB.
La jornada, que va començar a les 10h del matí i es
va perllongar fins les 14h del migdia, es va dividir en dues sessions; durant la primera sessió els ponents dels diferents països van tenir
temps per exposar les seves pròpies especificitats al voltant de la comunicació
i l'educació i en la segona sessió, es va dur a terme un debat per
contribuir a millorar aquest àmbit i per l’elaboració d’unes conclusions.
![]() | |
Portada del Primer Fòrum per al diàleg intercultural. Font oficial |
Les intervencions més destacades
El professor Gabriel Jaraba, expert en el sector
de la comunicació i moderador durant la jornada, va insistir en veure la part
optimista de l'educomunicació al món. Per Jaraba “totes les societats
consideren que l’educació és un bé positiu en el que han d’invertir, un
bé desitjable i col·lectiu del que ningú creu que es pugui prescindir i,
que l’intent per part de totes les societats en complir les polítiques en educació és un bon punt de convergència cap a un futur millor”.
Per contra, els representants dels
diferents països durant el fòrum es van mantenir en un to més pessimista i
de denúncia. Un exemple és Gretel Rafulus, la ponent de Cuba,
qui va posar èmfasi en la funció social dels comunicadors i va fer reflexionar
sobre conceptes com la llibertat d’expressió i l’objectivitat periodística. Es
va preguntar si aquests conceptes s’havien buidat de significat al llarg del
temps. També va subratllar l'esquerda comunicativa de l’actualitat entorn
a l’accés a la informació que suposen les noves tecnologies, introduint
termes com inforics i infopobres a conseqüència de les crisis econòmiques
actuals.
Amb un punt de vista molt similar al de Rafulus, hi
ha Ricardo Carniel, ponent de Brasil, qui va incidir en un
concepte clau, “la democratització en tots els nivells”. Pel professor l’accés
a la informació, a l’educació, a les institucions públiques són accions que
democratitzen la societat. Els nous mitjans apareguts arran d’Internet ajuden a
l’equitat, però si no s’ajuda en l’accessibilitat no es solucionarà mai el
problema de la desigualtat; “la qüestió és democratitzar”.
Destaquem també la intervenció d’Antonio Matriere,
pontent d’Itàlia, qui va sentenciar amb aquesta frase a l’optimisme al
voltant de la tecnologia: “La tecnologia sovint és vista com una panacea
que pot salvar el món, però no és així de simple”. Matriere creu que és més
important el contingut i la qualitat dels productes periodístics que
s’ofereixen que no l’accés a aquests.
En sintonia amb Matriere, la representant de Xina,
Ling Tang, va subratllar que “l’alfabetització és l’única manera per trencar
amb el desequilibri entre les classes socials” i que tal com diu un vell
proverbi xinès “l’educació no és només donar el peix, sinó també ensenyar a com
pescar”.
Conclusions:
La declaració final i la voluntat del fòrum de debat
Les conclusions van despertar un bri
d’optimisme destacant que la tecnologia junt amb un esforç dels
professionals de la comunicació són el futur de l'educomunicació,
tot i que com apuntava Gretel Rafulus realment s’ha d’actuar de forma
col·lectiva a partir d’un sistema internacional que es comprometi amb
l’eradicació de la desigualtat. En aquest sentit, Eduardo Pinilla, ponent de Xile, va
matissar que aquesta activitat internacional ha d'ésser sempre independent del
poder.
![]() |
Principals preocupacions compartides durant les ponències dels països participants al Fòrum. Font: Jordi Bracons. |
El mateix ponent xilè va afirmar que “des de l’escola
s’ha d’ensenyar a interpretar i llegir notícies”, una sentència a la que
gairebé tots els membres de la taula van estar d’acord, com també va haver
acord amb la idea que l'escletxa tecnològica existent es pot
combatre amb noves polítiques tecnològiques, ja que és un instrument amb molt
potencial per combatre la desigualtat.
La taula rodona ha obert un espai de debat que vol
seguir-se any rere any, però per no esperar tant temps s’han proposat més
conferències i fòrums per no cesar en el treball d'aquest àmbit. Primerament,
es començarà amb la creació d’una pàgina web o comunitat interactiva generada
des de la mateixa universitat per denunciar els possibles abusos o falta de
drets. En aquest espai web es penjaran la declaració final de la taula
d’enguany amb una anàlisi de la situació i un llibre obert on es penjaran
vídeos i presentacions dels ponents apropant les seves idees al públic.
“Aquest debat ha sigut una panoràmica de la situació actual de la
edu-comunicació, però encara queda molt per fer”. José Manuel Pérez Tornero
No hay comentarios:
Publicar un comentario